Sök:

Sökresultat:

438 Uppsatser om Situationsanpassat lärande - Sida 1 av 30

En situationsanpassad ledare : En kvalitativstudie om situationsanpassat ledarskap inom bemanningsbranschen

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om situationsanpassat ledarskap Àr ett bra sÀtt att leda anstÀllda pÄ utifrÄn bÄde ledarens och medarbetarens perspektiv inom bemanningsbranschen och undersöka ifall det finns likheter och skillnader i ledarskapet mellan företagen inom denna bransch. Studien Àr en kvalitativstudie baserad pÄ tvÄ företag i bemanningsbranschen och avser att undersöka ledarskapet mellan rekryteringscheferna samt rekryterarna. Studien har genomförts med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer dÀr en regionansvarig, tre rekryteringschefer samt fem rekryterare har intervjuats och svaren frÄn intervjuerna har anvÀnds som grund för resultatet. Resultatet blev att tvÄ av tre rekryteringschefer som intervjuats anvÀnder sig av situationsanpassat ledarskap och företagen som studerats har utbildningar i situationsanpassat ledarskapsteori2 men företagen skiljer sig lite i sitt ledarskap i andra aspekter. Rekryterare i bemanningsbranscher Àr vÀldigt viktiga och en fel rekrytering kan kosta företagen mycket.

Situationsanpassat ledarskap inom kunskapsföretag : En studie inom lÀkemedelsbranschen

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva ledarskapet i kunskapsintensiva företag med avseende pÄ hur den situationsanpassade ledarskapsmodellen pÄverkat utformningen av deras interna chefsprogram och vad det finns för stöd för cheferna i deras ledarroll. Studien Àr baserad pÄ en fallstudie av tre stycken lÀkemedelsföretag dÀr vi intervjuat totalt nio personer, en HR- ansvarig och tvÄ mellanchefer pÄ respektive företag. Studien har genomförts med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer dÀr det Àr intervjusvaren som ligger till grund för resultatet. I studien framkom det att alla tre företagen anvÀnder situationsanpassat ledarskap men att de tillÀmpar detta pÄ olika sÀtt i organisationen och att ledningen och företaget anvÀnder modellen nÀr de ska anpassa sig efter individen och situationen. En kunskapsintensiv organisation kÀnnetecknas av sjÀlvgÄende individer som kan vara svÄra att styra och dÀrför Àr det viktigt att en chef kan hantera detta och anpassa sin ledarstil utifrÄn den enskilda individens behov.

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

Situationsanpassat ledarskap i heterogena grupper : En studie om kontroll vid en skarpskjutning i en heterogen pluton med yrkessoldater

Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ om det gÄr att anvÀnda samma form av kontroll pÄ heterogena grupper, yrkessoldater, som det gjorde förr med homogenagrupper, vÀrnpliktiga. Problemet ligger i hur ledarskapet ska anpassas efter en grupp med heterogen mognad. Metoden jag har anvÀnt mig av för att ta reda pÄ hur kontrollen upplevs Àr att studera en skarpskjutning med yrkessoldater och dÀrefter genomföra en enkÀt undersökning med de deltagande. Litterturstudier har kombinerats med en enkÀtstudie.  Vald teori Àr situationsanpassat ledarskap. Det centrala i teorin Àr hur ledaren anpassar ledarskapet efter de personer som leds.

Situationsanpassat ledarskap ? en studie gjord pÄ Gotevent

PÄ mÄnga arbetsplatser i vÀrlden uppstÄr det dagligen olika situationer dÀr det krÀvs av ledare att kunna anpassa sitt ledarskap för att kunna lösa situationerna. Situationer kan definieras sÄ som konflikter, vÀgledning och andra oplanerade hÀndelser som skulle kunna sÀtta ?kÀppar i hjulet? för en annars fungerande arbetsprocess. Det finns Àven behovet av specifik motivering för enskilda individer och grupper pÄ arbetsplatser för att fÄnga uppmÀrksamhet och kunna förmedla den information du vill nÄ ut med.Syftet med studien Àr att undersöka om teoretiska förestÀllningar kring situationsanpassat ledarskap bidrar med förstÄelse för eventbolaget Gotevent och företag med liknande organisationsform. Detta Àr en teoretisk och empirisk studie dÀr vi har anvÀnt oss utav publicerad litteratur kring situationsanpassat ledarskap samt litteratur om ledarskap och event management.

SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum

Fo?rfattare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth So?derquist Examinator: Jan Ha?rdig Titel: Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet A?mne: La?rarutbildning A?r: 2012 Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning. Metod och teori: Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.

Var Àr vi nÄgonstans? : En observationsstudie kring omsorgspersonalens anva?ndande av klargo?rande kommunikation i det dagliga arbetet fo?r personer med demens

Demens a?r en vanlig diagnos hos a?ldre personer i Sverige. Syftet med denna studie var att underso?ka hur och varfo?r omsorgspersonal pa? en gruppbostad fo?r personer med demens anva?nder sig av klargo?rande kommunikation i det dagliga omsorgsarbetet. Studien har en etnografisk ansats, och datainsamlingsmetoden a?r deltagande observation.

Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori

Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.

LivslÄngt lÀrande : en studie om orkestermusiker i "den tredje a?ldern"

I orkestermiljo?n blir det livsla?nga la?randet konkretiserat da? varje arbetsvecka inneba?r instudering av ett nytt konsertprogram med da?rpa? fo?ljande konsert. Syftet med denna studie var att beskriva individuella instuderingsstrategier liksom det kollektiva, samtidiga, musikaliska la?randet hos erfarna orkestermusiker i ?den tredje a?ldern?; mellan 50 och 65 a?r. Sju orkestermusiker intervjuades.

Att lÀra sig en yrkesidentitet : en kvalitativ studie om hur nyutexaminerade sjuksköterskor skapar sin yrkesidentitet

Denna studie behandlar la?rande av yrkesidentitet, vilket betraktas som na?got som ba?de skapas och uppra?ttha?lls i en specifik yrkespraktik. Syftet a?r att, ur den nyutexaminerade sjuksko?terskans perspektiv, underso?ka la?rande av yrkesidentitet.Det teoretiska ramverket utgo?rs av det sociokulturella perspektivet pa? la?rande, da?r allt ma?nskligt handlande och ta?nkande ses som situerat i sociala sammanhang. La?rande betraktas utifra?n detta perspektiv som en pa?ga?ende social, meningsskapande och aktiv process i vilken kunskap skapas med andra ma?nniskor.Studien baseras pa? kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfo?rts med nio nyutexaminerade sjuksko?terskor.

"Vi skyddar Sverige och demokratin"

Specialarbete, 15 hpSvenska som andrasprÄk, SIS 133VT 2012 Handledare: HÄkan Jansson.

?Var det en tigercirkus?? : - En studie om barns delaktighet vid bokla?sning och boksamtal vid anva?ndandet av print referencing som bokla?sningsmetod

Syftet med studien var att underso?ka hur barn a?r delaktiga vid bokla?sning, med tillho?rande boksamtal. Underso?kningen utgick fra?n ett sociokulturellt perspektiv med fokus pa? att allt la?rande a?r situerat, samt att la?rande sker i interaktion tillsammans med andra individer. Fo?r att synliggo?ra barns delaktighet vid bokla?sningstillfa?llena och boksamtalen valde vi att anva?nda videofilmade observationer som metod fo?r att samla in material, detta gjordes a?ven fo?r att inte ga? miste om va?rdefull information.

Lekens betydelse för barns lÀrande och utveckling

Syftet med denna studie a?r att underso?ka lekens betydelse fo?r barns la?rande och utveckling. Studien bygger pa? en kvalitativ metod da?r vi har intervjuat sju stycken fo?rskolla?rare. Resultatet visar att fo?rskolla?rarna anser att leken a?r grunden till la?rande och leken beskrivs som en grundpelare i fo?rskolan.

En förÀnderlig ledare : En studie om gruppfaser och ledarskap

Syftet med denna uppsats a?r att med hja?lp av Susan A. Wheelans teori fo?rsta? och tolka de faser som arbetsgrupper och ledare ga?r igenom, samt komma med fo?rslag om hur man kan komplettera hennes teori. Wheelans teori handlar om att anpassa sitt ledarskap pa? arbetsgruppens utvecklingsniva?.

Situationsanpassat ledarskap för byggproduktion

A large cost at the construction sites today is the labour cost of the workers. But unfortunately the worker potential is not used to full. It is not unusual to take into a count with a work-­?place-­?additional-­?time of 50% in some cases. By increasing the workers' motivation and responsibility for their tasks may reduce the time considerably, which also increases the potential for greater gains in construction projects.By using the situational leadership may the workers level of maturity develop entirely.

1 NĂ€sta sida ->